AGADIC CGAI
Twitter    Facebook    Buscar    Portada    Contacta castellano
english

Presentación
Programación
Exposicións
Blog de notas
Didáctica
Cursos e Seminarios
Publicacións
Biblioteca
Préstamo DVD
Buscador
Aberto o prazo para participar en
Cinema en curso
Fotografa en curso
CinEd Curso
2017-2018
Rúa Durán Loriga, 10 baixo
15003 A Corua
Galicia - Espaa
Teléfonos
Tlf.(34) 881 881 260
Fax.(34) 881 881 271
  cgai@xunta.es
  descargar pdf         info xeral    
  Ciclo   SEFF: Reis & Cordeiro   30 Outubro - 13 Decembro 2017
Se en xeneral difcil describirmos calquera pelcula de Cordeiro e Reis desde o punto de vista do xnero (presocrticas, chambaas Jacques Rivette, e talvez sexa o mis preciso que se poida dicir delas), o anda mis no caso de Jaime (1974), unha das pelculas mis inesperadas que existen o adxectivo agora de Joo Csar Monteiro, que a consideraba ademais unha das mellores da historia do cine. Por iso, quizais mellor que se preguntar que Jaime, pode ser til comezarmos por intentar pensar quen era Jaime. E a onde o ttulo da pelcula d unha pista fundamental: Jaime Jaime, un nome corrente coma o desa multitude de portugueses correntes aos que a dirixida a pelcula. Era isto o que a pelcula pretenda mostrar e era iso, seguramente, o mis escandaloso. Reis e Cordeiro souberon evitar todas as trampas moitas e compatibles entre si que presentaran a Jaime como anormalidade, dicir: como doente e non como algun que estivo pechado durante trinta e oito anos; como outsider e non como pobre; como artista brut e non como campesio.
A pelcula rodouse nos prolegmenos da Revolucin do 25 de Abril, mais estreouse xusto unha semana despois desa data, e a longametraxe que a acompaou como complemento de programa pareca o mis axeitado: El acorazado Potemkin, prohibida en Portugal durante corenta e dous anos. Margarida Cordeiro lembraba o honrado que se sentiu sempre Antnio Reis por esta circunstancia.
O coecemento do perodo consecutivo ao 25 de Abril e do cine que se fixo arredor desta data son necesarios para comprendermos cabalmente as tres longametraxes de Cordeiro e Reis. Forman parte dese tempo e dese movemento, mais tamn se afastan enerxicamente do que foi o cine e a poltica portuguesa daquela. O xesto fundamental consistiu en afastarse do fragor da capital para ir rodar a rexin mis pobre e esquecida do pas, Trs-os-Montes, onde realizaran xa toda a sa obra. Tamn a sombra dunha rbore era, , esteticamente xeopoltica, interviniente e revolucionaria, dixo nesa poca Reis.
Trs-os-Montes acabara por se converter nunha especie de destino: al nacera Margarida Cordeiro e al realizaran a sa primeira longametraxe, que deron ese mesmo ttulo. A rexin chegara ao longo dos sculos a unha situacin crtica no poltico e no econmico, mais permaneca esplendidamente inesgotable nos seus mitos. Fora esquilmada e os adultos emigraran, deixndoa poboada sobre todo de vellos e crianzas.
Cordeiro e Reis fixeron seu o labor de revelar este microcosmos en extincin sobre cuxa estrutura material e mtica xa non deixaran de traballar. Mais ese labor era tamn unha forma de insurreccin: A pelcula non para a cidade, a pelcula contra a cidade, dixo Reis na estrea de Trs-os-Montes. E tamn: A xente de Lisboa debe permanecer humilde fronte a este pobo. Non deben limitarse a comer o pan e beber o vio do nordeste, senn que deben ser conscientes de que a rexin ten outras riquezas que ofrecer, mis importantes, mis preciosas.
As tres longametraxes de Cordeiro e Reis nacen da terra de Trs-os-Montes, mais o interesante o que fan deixando atrs calquera aspiracin etnogrfica para se internar provocadoramente no terreo da ficcin. Pola ousada das sas invenciones espaciais, temporais e narrativas, podera falarse de antropoloxa-ficcin, tratando de crear para estas pelculas sobre todo para Trs-os-Montes e Ana (1982), xa que Rosa de Areia (1989) perde definitivamente o seu arraigamento, como se fose a primeira pelcula xurdida da terra e que fala sobre ela (Cordeiro)- un novo xnero que fixese xustiza sa complexsima articulacin formal e simblica. Sen dbida referase a isto Jean Rouch un dos grandes admiradores do seu cine cando sinalou algo moi evidente para calquera espectador das pelculas de Cordeiro e Reis, e que a sa superficie labirntica non obedece a fantasas sobre a realidade senn necesidade de reproducila nunha orde fonda, coherente: por camios novos aparecen pantasmas de mitos que imaxinamos esenciais porque os recoecemos antes de coecelos., dixo Rouch. Indeterminacin que o propio Reis anticipara cando Trs-os-Montes era s un proxecto: O que sera facer un documental deste tipo ningun o pode saber. Implicara unha loita corpo a corpo con formas ancestrais e modernsimas, entre lobos e Peugeots 504, entre arados neolticos e bombonas de gas.
Os artificios temporais parecen naturais no cine de Cordeiro e Reis e dan a impresin de non contrariar as regras do documental. Somos un pobo que vive como se o tempo nunca existira, dixo Manoel de Oliveira a propsito de Trs-os-Montes. E, en efecto, de poucas pelculas como estas podera deducirse con maior precisin este suposto trazo nacional. As escenas solapadas crean unha especie de estratigrafa, os planos son cortes que permiten ver as diferentes capas do tempo histrico, que tamn o tempo cotin. Reis: O que un aprende nestes lugares que un vicio separar a cultura milenaria, as civilizacins que vieron despois e a vida de hoxe. a, nesa negativa a separar, onde encontro un elemento progresista e revolucionario.
Trala morte de Antnio Reis en 1991, Margarida Cordeiro esforzouse por conseguir rodar a pelcula que preparaban desde haba dous anos, unha adaptacin de Pedro Pramo de Juan Rulfo. Por primeira vez os cineastas an sar de Trs-os-Montes, para rodar en Mxico. Os que coecen a obra de Rulfo non s as narracins, tamn as fotografas poden laiarse imaxinando o que sera esa novela nas mans deles. Mais o destino deste ltimo proxecto era ficar inacabado, como Qu viva Mxico de Eisenstein. Despois diso Cordeiro afastouse do cine e volveu a Trs-os Montes, casa onde nacera.
Son vinte e oito anos sen pelculas de Cordeiro e Reis. Moitos dos que admiraron o seu cine Duras, Daney, Monteiro, Rouch, Ivens, Rivette non estn xa entre ns para seguir convidndonos a sondar esas obras que tanto os nutriron (Joris Ivens contaba que, unha vez que tivo que pasar unha operacin moi grave, as ltimas imaxes que lle vieron cabeza antes de adormecer pola anestesia eran planos soltos de Ana, que vira haba uns anos). As de urxente que estas pelculas encontren novos admiradores. Todas as que puideron completar poden verse pola vez primeira reunidas en Espaa.
Fragmentos do artigo Lejos de las leyes. El cine de Margarida Cordeiro y Antnio Reis, por Manuel Asn (Catlogo SEFF 2017)
Martes 28
20:30
SEFF: Reis & Cordeiro
Acto de Primavera+ Jaime
Manoel de Oliveira, 1963
125'. 35mm. Subt. Galego
Xoves 30
20:30
SEFF: Reis & Cordeiro
Trs-os-Montes
Antnio Reis, Margarida Cordeiro, 1976
111'. DCP Subt Galego
Martes 05
20:30
SEFF: Reis & Cordeiro
Ana
Antnio Reis, Margarida Cordeiro, 1982
114'. 35mm. Subt. Galego
Martes 12
20:30
SEFF: Reis & Cordeiro
Rosa de Areia
Antnio Reis, Margarida Cordeiro, 1989
88'. 35mm. Subt. Galego
Mrcores 13
20:30
SEFF: Reis & Cordeiro
O Sangue
Pedro Costa, 1989
99'. 35mm. Subt. Galego
Ciclos en curso
Cine francs
Cine francs: Centenario de Jean Rouch
Cine francs: Centenario Jean-Pierre Melville
SEFF: Reis & Cordeiro
CGAI Junior
Cinema e ciencia: Visins do Ceo
Festival Internacional de Curtas de Vern: Juan Soto
Desencadres: Stan Brakhage
Calendario
<<Novembro 2017>>
L M X J V S D
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Seleccionar data
Data de inicio:
Data de fin: